• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65908
+
-

طراحی خلاقانه بلندترین پل راه‌آهن در دوران تحریم

مجری پل راه‌آهن اردبیل – میانه معتقد است ابداع و طراحی بومی بلندترین پل راه‌آهن در دوران تحریم برای اجرای راه‌آهن اردبیل – میانه بیانگر تلاش مهندسان ایرانی است.  

«کامیار یادگاران» به ایسنا گفت: طراحی و اجرای بخشی از راه‌آهن که نیاز به پل‌های خاص داشت، در شرایط تحریم منتفی بود، چراکه نیاز به وارد کردن تجهیزات و مصالحی مطمئن و با فناوری جدید برای احداث پلی داشت که امروز می‌تواند بلندترین پل راه‌آهن ایران نام بگیرد.  

وی با اشاره به ساختن بخش‌های فنی و مهم محور راه‌آهن میانه - اردبیل از سوی طراحان ایرانی تاکید کرد: این پل با در نظر گرفتن مسائل اقلیمی، مصالح مورد نیاز و قالب‌های مورد استفاده در آن به روش بومی و با مطالعات علمی گروه مطالعاتی این شرکت طراحی شده و هم‌اکنون در حال احداث است. ما از ترکیب روش‌های سنتی و نوین قالبی طراحی کردیم که تحت عنوان قالب جهنده می‌تواند سیکل حرکتی 5/ 2 متر در 72 ساعت داشته باشد و برای امکان‌پذیر شدن عملیات اجرایی در وزش باد دره آرپاچای طراحی شده است.

پیش از این، پل‌های با سیستم اجرای مشابه به ارتفاع حداکثر 30 متر در ایران ساخته شده، اما در این پل ارتفاع ستون‌ها بالغ بر 80 متر است. پیش از این، قالب‌های مورد نیاز در این ابعاد از طریق شرکت‌های بین‌المللی تهیه می‌شد و اولین بار است که توسط شرکتی ایرانی ساخته می‌شود.  گفتنی است پل آرپاچای در کیلومتر 336 از راه‌آهن اردبیل – میانه گلوگاه اجرای طرح راه‌آهن است و با توجه به عدم امکان تامین مصالح و تجهیزات خارجی، بازنگری و استفاده از روش‌های اجرای منطبق با شرایط ویژه در آن انجام شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید